«

»

Júl 03

Vámkezelés, Incoterms, Nemzetközi szállítmányozás!

Nemzetközi szállítmányozás és Logisztika!

Milyen papírokat kérnek benyújtásra a vámkezeléshez nemzetközi szállítmányozás esetében?

 

Nélkülözhetetlen okmányok a fuvarokmányok és kereskedelmi okmányok. A hatóságok (speciálisan a vámhatóság) ellenőrzik a kereskedelmi számla és a csomaglista meglétét. Továbbá tengeri szállítmányozás vagy légi szállítmányozás esetében és persze ne feledkezzünk meg a közúti szállítmányozásról sem …fuvarlevél az egyik olyan elem mely egyértelműen beazonosítja az adott termék/áru eredetét és annak útvonalát.

A nemzetközi szállítmányozási rendszert a nemzetközileg elfogadott Incoterms szabályozási rendszere mely egyértelműen előírja, hogy az adott szállítási ágban melyik félnek milyen költség illetve kockázati tényezőket kell vállalnia az adott termék értékesítése során.

A vámkezelés folyamatának a során a vámhatóságnak a fentebb említett okmányokon kívül a behozott áru TARIC rendszer szerinti vámbesorolási számához  (vámtarifaszám) is hozzá kell jutniuk. A vámkezelést megelőzően célszerű tájékoztatást kérni az adott áru vám tételéről is.

A nemzetközi szállítmányozás ügylet résztvevői:

 

Minden esetben kell beszélnünk egy feladói oldalról és egy címzett oldalról. A feladási és érkezési oldal külkereskedelmi szerződés életbe lépésével az áruszállítás folyamatát is köteles rögzíteni. A szállítmányozás típusa egyértelműen a vevői igényekhez kell, hogy igazodjon. Sürgősségi és költséghatékonysági szempontokat figyelembe véve a következő típusok lehetnek: légi szállítmányozás, tengeri szállítmányozás, vasúti szállítmányozás, közúti szállítmányozás

A feladó és vevő  között óriás vállalatok és közepes-kis cégek veszik ki a munkafolyamatokból a részüket. Gondolunk itt például a hajóstársaságra (pl. Evergreen, Maersk, Hapag Lloyd stb.) aki nemzetközi szinten jelen van és számos hajójuk járja a világ óceánjait és tengereit, hogy globalizált kereskedelem növekvő igényeink a tengeri szállítmányozás során elvártaknak megfeleljenek. A hajóstársaságok között gyakorta fellépnek az ún. szállítmányozási ágon tevékenykedő speditőrök, akik a megbízójuk nevében és költségére felhatalmazással élnek, hogy a fuvarozó vállalat előtt eljárjanak az adott áru ügyében.

Logisztika  honnan is ered:

A logisztika fejlődésével kapcsolatban sok cikkel találkozuathunk és ha múltba tekintünk akkor számtalan cikkel találkozhatunk mely taglalja, hogy a katonai hadviselés hozta létre. A Földünket ért világháborús katasztrófák szükségessé tették, hogy az utánpótlás ( ellátmány, a lőszer és orvosi ellátás és minden egyéb szükséges ellátmány eljusson a front vonalra a harcoló egységekhez. Ennek a kivitelezése a katonai logisztika feladata volt és lesz is amíg hadi állapot uralkodik a Föld bármely területén.

A logisztika modern kori jelentését néhány mondatban szinte lehetetlen összefoglalni. Mindenhez és mindenkihez van kapcsolata a logisztikának még azoknak is akiknek elmondásuk szerint “egyáltalán nem foglalkoznak a logisztikával”. Akár az otthonunkban nézünk körbe de akár a zöldséges piacon vásárolunk. Számtalan alágazata van és többféle megközelítéssel gondolhatjuk át  logisztika fogalmát.

(folytatás későbbi cikkben….)

 

A Skygate Transport Kft.-nél egy teljes napunk!

Kaptunk egy lehetőséget, mely során meghívást kaptunk egy szállítmányozó céghez, hogy végig kísérjük a napjukat. Reggel 7:30-ra érkeztünk pontosan de már egy-egy korán kelő  “kolléga” már a kávét főzte, hogy mire beérnek a többiek egy gyors napi teendők átbeszélését követően fel is vegyék a munkát. A nemzetközi szállítmányozás területén a tulajdonos nyilatkozott aki immáron 12 éve vezeti a tengeri szállítmányozási osztályt valamint a többi alágazatot is.

Véleménye szerint a napi rutin része, hogy gyors prioritást kell felállítani az előző nap beérkezett áruk és természetesen új bejövő email-ek és megkeresések között. Erre a munkára is mondhatni születni kell mivel az operátornak minden nap fel kell építenie az általa elvégezni kívánt munkát. A légi szállítmányozás mindig prioritást élvez mivel általában az áru érkezését követő 1 nap áll rendelkezésre a vámkezelés elvégzésére!

A tengeri szállítmányozás során az áru sok esetben több mint egy hónapot is úton lehet így több esetben elég az aznapi várható kikötői beérkezésekre valamint a ténylegesen BILK-re/BUCS-ra érkező full konténeres tételek / gyűjtőkonténeres tételekre koncentrálni.

A kombinált szállítmányozás során beszélhetünk tengeri+légi szállítmányozásról de mindenképpen szó eshet vasúti+ tengeri szállítmányozásról.

Nemzetközi szállítmányozással kapcsolatos kérdése esetén keressen minket!!